• RNV

Víno ve firmě? Samozřejmě že ano!

E-shop lexvinum.cz nabízí milovníkům vína komplexní a zajímavé portfolio vín, od naturálních přes biodynamická a veganská až po ta bez obsahu siřičitanů. A protože je lexvinum.cz partnerem soutěže Recepce roku 2021, nedalo nám to a jeho zakladatele Miloslava Miškaye jsme se zeptali, kdy a za jakých okolností je žádoucí, aby společnosti nabízely klientům, a ve výjimečných případech i zaměstnancům, víno.



Proč e-shop lexvinum.cz vlastně vznikl?

Vše začalo společností LANGUEDOC.CZ, kterou jsem založil v roce 2006, abych na český trh přivedl malá vinařství z oblasti Languedoc-Roussillon a dalších regionů Francie, o kterých jsem věděl, že vyrábějí osobitá a zajímavá vína. Spolu s prezentátorkou vín Olgou Vincencovou a Romanou Futovou, která vše vymyslela, jsme pak vytvořili e-shop lexvinum.cz, který privátní i korporátní klientele nabízí širokou škálu vín z rodinných vinařství z celého světa a na kterém se podílí nejen společnost LANGUEDOC.CZ, ale také její partneři. Nápad založit e-shop jsme měli už delší dobu, ale koronavirová krize, která zapříčinila uzavření segmentu HORECA, celý proces urychlila.


Jaká vína jsou na vašem e-shopu největším bestsellerem?

Lidé si obecně vybírají vína podle toho, která jim odprezentujete a která ochutnají. Nakonec si ale každý vybere takové, které nejvíce odpovídá jeho charakteru a preferované chuti. Já sám na sobě pozoruji, že když mi vinař sedí lidsky, tak mi zpravidla chutnají i jeho vína.


Sledujete nějaké trendy, co se týče obliby jednotlivých odrůd vín?

Před mnoha lety lidé pili hlavně rulandské šedé, poté přišla vlna chardonnay, následně ryzlinků a aktuálně převládá trend předraženého prosecca, které se ovšem nevyrábí šampaňskou metodou. Celý tento trend ještě posílila koronavirová pandemie, kdy lidé začali sedět doma a vyhledávat lehčí vína s obsahem alkoholu do dvanácti procent. Další trend, kterého si všímám a jenž mě velmi těší, je přechod zákazníků od vín ze supermarketů k vínům od vinařů. S tím trochu souvisí i teambuildingy firem, které často tvoří degustace káv, čajů, rumů, whisky, vín a také šumivých vín.


Kromě teambuildingů si konzumaci vína dokážete ve firmě představit i při jiných příležitostech?

Myslím, že všem je dobře známý fakt, že v kancelářích se nejen pracuje, ale také dost často slaví. Ať už mluvíme o narozeninách, úspěšném uzavření důležitého obchodu nebo večerních eventech. Některé firmy dokonce vína nabízejí i ve svých kantýnách či jídelnách. Vždy ale záleží na generálním řediteli firmy a vedoucím daného oddělení, který alkohol a v jaké kvalitě svým zaměstnancům poskytne. A někdy je dokonce vhodné alkohol nabídnout i při osobní schůzce. Nedávno jsem například navštívil generálního ředitele jedné společnosti, a protože věděl, čím se zabývám, tak mi víno nabídl.