top of page

7 viditelných znaků, které profesionální recepční odlišují od vrátných

Náplň práce recepčních nezahrnuje jen úsměvy, zdravení příchozích nebo zodpovídání dotazů všeho druhu. Jejich vůbec nejdůležitější rolí je utvářet první dojem o celé společnosti, k čemuž zákonitě patří i reprezentativní vzhled. Po kud si budete při příchodu na jakoukoliv recepci všímat následujících 7 klíčových znaků, okamžitě a bezpečně poznáte, zda jsou místní pracovníci recepce skutečnými profesionály ve svém oboru, anebo máte co do činění s obyčejnými vrátnými. Respekt vůči firemnímu stylu Určitě jste si při návštěvě restaurace, obchodu s oblečením nebo jiné podobné firmy všimli, že celkový dojem z podniku utváří nejen exteriér a interiér, ale také uniforma či jednotný dress code zaměstnanců. A recepce není výjimkou. Profesionální recepční tedy mimo jiné poznáte podle toho, že firemní kodex oblékání plně respektují bez ohledu na to, zda se jim předepsaný oděv líbí, anebo ne. „Otázka, jestli je nebo není třeba nosit uniformu, záleží na nárocích dané společnosti. Uniforma má tu výhodu, že sjednocuje vzhled zaměstnanců za všech okolností. Má ale i své nevýhody. Uniformy se běžně dělají ve stejné barvě a střihu, takže ne vždy odpovídají barevné typologii svého nositele nebo mu nevyhovují materiálově. Samozřejmě u nich ani nelze individuálně upravit střih,“ zasvěcuje nás do problematiky vizážistka a porotkyně soutěže Recepce roku 2021 Alena Hofmanová a pokračuje: „Těžko se tak skryjí jakékoliv nedostatky postavy daného pracovníka recepce. Proto ti, kdo uniformy navrhují a šijí, udělají nejlépe, když se zaměří na neutrální, zemité barvy a přírodní materiály jako bavlnu, len nebo hedvábí a svým zaměstnancům dopřejí spíše volnější střihy, které se jim budou příjemně nosit po celý den. Také je dobré myslet na univerzálnost a uniformu navrhnout tak, aby se dala vrstvit a bez problémů nosit jak v zimě, tak v létě.“ Jde to i bez uniformy Ani v případě, že společnost od recepčních nošení uniformy nevyžaduje, si recepční nemohou do práce nosit, co se jim zamane. Zcela nevhodné jsou křiklavé barvy, flitry nebo divoké vzory, a proto profesionální recepční sázejí hlavně na zemité a tlumené barvy jako bílou, smetanovou, béžovou, černou, tmavě hnědou, tmavě zelenou nebo tmavě modrou. Profesionální recepční si ale dávají pozor i na další věci. Muži například do práce nikdy nenosí kraťasy, trička anebo košile s krátkými rukávy. Namísto toho je vždy uvidíte v dlouhých kalhotách a pečlivě vyžehlené košili s dlouhým rukávem, případně v blejzru nebo obleku. Ženy si zase pečlivě hlídají, aby se v práci neukázaly v halence s příliš hlubokým výstřihem nebo jim skrze ni neprosvítala podprsenka, a také to, aby jim sukně vždy sahala až pod kolena. Proto často volí dlouhé sukně, kalhoty nebo kostýmy. Co se týče šperků a doplňků, tak i ty se u profesionálních recepčních nesou na vlně dokonalé střízlivosti. Čisté a nezmačkané oblečení Tak jako se recepční pečlivě starají o čistotu a organizaci recepčního pultu, by měli pečovat i o svůj pracovní oděv. A to bez ohledu na to, zda firma po recepčních vyžaduje nošení uniformy, anebo jim dovoluje o něco uvolněnější dress code, například business casual. „Zcela nevhodné je zmačkané, špinavé či děravé oblečení. Vizáž recepčních totiž významně ovlivňuje podvědomí příchozích, kteří si pak na jejím základě udělají obrázek o firmě jako celku. Jediné, co recepčním mohu doporučit, pokud si nemohou vybrat materiál svého pracovního oděvu a ten se příliš mačká nebo je neprodyšný, je to, aby dané kousky častěji měnili a prali nebo napařovali. Hodně pomůže také kvalitní prací prostředek, aviváž či impregnace, a pokud se na uniformě často zachytávají nečistoty, měli by sáhnout po válečku nebo kartáči na oděvy. Muži pak určitě ocení pohodlná neviditelná trika, která zamezují případnému pocení a brání vzniku skvrn v oblasti podpaží,“ radí Alena Hofmanová. Bezchybná pleť a decentní make-up Recepční celý svůj pracovní den často tráví ve vytápěném nebo klimatizovaném prostředí, takže je pro ně důležitá také péče o pleť, která s jejich vzhledem bezpodmínečně souvisí. Podle Aleny Hofmanové je zcela zásadní osvojit si „správné odličování, čištění a následnou péči o pokožku obličeje za pomoci denního vysoce hydratačního a nočního regeneračního krému. O pleť je ale třeba pečovat i vnitřně. Například správně nastaveným životním stylem, pravidelným pitným režimem a vhodně zvolenými výživovými doplňky. Za další samozřejmost by pak recepční měli považovat pravidelnou návštěvu kosmetického salonu.“ Někdy se ale stane, že i přes veškerou péči se recepční probudí s otoky nebo kruhy pod očima. V takovém případě úplně postačí, když je opláchnou studenou vodou nebo na ně na pár minut přiloží studený obklad. Skvělou pomůckou je také pečující kosmetika, která tyto neduhy cíleně řeší, a samozřejmě i korektor. Co se týče celkového líčení, profesionální recepční poznáte podle nenápadného make-upu, který jejich pleť perfektně sjednotí a je zmatněný pudrem. Pak už stačí jen řasy zvýraznit řasenkou, upravit si obočí a jemně nanést tvářenku. Perfektní vlasy i vousy „Za jednu z velkých chyb, kterých si u mnoha pracovníků recepce všímám, považuji jejich úpravu vlasů,“ svěřuje se vizážistka. „Často totiž volí divoké účesy, o své vlasy se pramálo starají, takže je mají mastné či plné lupů, anebo je nosí rozcuchané. Je to velká škoda, protože i taková drobnost jako péče o vlasy se může pozitivně nebo negativně odrazit na tom, jak budou příchozí vnímat pracovníky recepce i samotnou firmu. Proto je zcela logické, že by si recepční měli vlasy pravidelně mýt, a pokud si je barví, tak by u nich nikdy neměly být vidět odrosty, které se dají snadno zakrýt speciálním pudrem nebo sprejem. Obecně se dá říct, že nejvíc parády dámy udělají s uhlazeným účesem, kterého u kratších vlasů snadno docílí za pomoci žehličky na vlasy a stylingových produktů, u dlouhých pak jednoduchým sepnutím do culíku nebo vytvořením jiného decentního účesu. U mužů je samozřejmostí pravidelně se holit, a pokud rádi nosí knír anebo vousy, měli by dbát na jejich čistotu, pečovat o ně a pravidelně je zastřihovat.“ Dokonalá manikúra „Do celkové péče o zevnějšek nicméně kromě oblečení, líčení a vhodně zvoleného účesu patří také péče o ruce a nehty,“ otevírá Alena Hofmanová další klíčový prvek vizáže profesionálních recepčních. „Každá firma má na tento aspekt vlastní názor, ale obecně platí, že základem jsou čisté a pěstěné nehty, na kterých se bude nejlépe vyjímat čirý nebo nude lak či francouzská manikúra. Pokud ovšem společnost recepčním dovoluje i výraznější barvy, není nutné, aby si je pracovníci recepce odpírali.“ Elegantní a pohodlná obuv Vizáž recepčních by měla být dokonalá od hlavy k patě, takže profesionální pracovníky recepce bezpečně poznáte také podle bot. Nejvhodnější je pro ně obuv, která jejich nohám a chodidlům zaručí celodenní pohodlí. Proto muži často volí společenské boty, ženy pak baleríny nebo obuv na nízkém podpatku, a to vždy s uzavřenou špičkou. Jestli tedy někdy uvidíte „recepční“ v kozačkách, pantoflích, outdoorové obuvi nebo tak vysokých podpatcích, že v nich sotva ujde pár kroků bez zakolísání, pak vězte, že se o profesionální pracovnici recepce opravdu nejedná. „Vliv vzhledu recepčních na všechny příchozí je zcela zásadní, jelikož jde ruku v ruce s jejich přístupem a vystupováním, a ať chceme či nikoliv, hlavní roli při jakékoliv mezilidské komunikaci vždy hraje první dojem a jsou to právě detaily, které profesionální recepční odlišují od obyčejných vrátných,“ uzavírá Alena Hofmanová.

7 viditelných znaků, které profesionální recepční odlišují od vrátných
bottom of page