• RNV

Je ergonomie recepcí důležitější než design?

Loňský ročník soutěže pro firemní recepce byl velmi úspěšný. Proto jsme se rozhodli, že Recepci roku zorganizujeme i letos a rozšíříme ji o nové kategorie Recepce roku 2022 – cowork a Recepce roku 2022 – design. A právě na design a jeho vztah k ergonomii se zaměříme v tomto článku. Dozvíte se v něm, jak by měla vypadat ideální recepce a které designové trendy recepcím aktuálně vládnou, a zjistíte, na co se porotci při hodnocení designu nominovaných recepcí zaměří.


Když jsme se v týmu bavili o tom, jestli je ergonomie důležitější než design, nebo naopak, došli jsme k závěru, že oba názory mají své příznivce. Jedni se stavěli spíš na stranu recepčních a hlasitě se vyjadřovali o tom, že bez správného uspořádání recepce nemohou příchozím nabídnout adekvátní recepční servis. Druzí obhajovali design, protože je to první věc, které si příchozí všímají. Abychom měli jednou provždy jasno, obrátili jsme se na strategic plannerku retailové agentury WELLEN Lindu Petrovou a architekta a jednatele společnosti KAHAA ATELIER Karla Haška. Vždyť kdo by měl o problematice ergonomie a designu vědět víc než členové poroty Recepce roku 2022 – design a odborníci, kteří se těmito otázkami dennodenně zabývají?

Vzhled vs. funkce

Pořád přemýšlíte nad tím, jestli hraje prim ergonomie, nebo design? Nebudeme vás dlouho napínat. Oba porotci se v tomto bodě jednohlasně shodují. „Design a ergonomie musí být v rovnováze. Design je subjektivní. Ergonomie má jasná pravidla, která by se měla vždy dodržet,“ načíná myšlenku Linda a Karel ji dále rozvádí: „Recepce je součástí celé architektonické prezentace budovy. Ergonomie je zase důležitá pro pracovníky recepce, kteří v práci tráví i více než osm hodin denně. Proto musí být vše na správném místě – od kvalitní kancelářské židle přes pracovní desku ve vhodné velikosti až po přihrádky.“ Linda dále zmiňuje ještě další důležitý aspekt ergonomie, který se podílí na samotném zdraví recepčních: „Všechna sedavá zaměstnání ze své podstaty vyvolávají potíže s páteří. Proto je již zmíněná kvalitní židle pro práci pracovníků recepce zcela zásadní. Také je fajn, když mohou během směny využívat více typů sezení a kombinovat je se stáním.“

Existuje ideální recepce?

Karel věří, že v současnosti, kdy jsou na výběr nepřeberná množství řešení a dbá se jak na příjemný design, tak funkční ergonomii, existují firemní recepce, které lze považovat za ideální. Zároveň přiznává, že stejně jako se v poslední době mění nároky na kancelářské prostory, mění se také pohled na tradiční řešení recepce: „A to v závislosti na velikosti společnosti, jejím typu podnikání i struktuře. Už se tedy nejedná o unifikovaný prostor, nýbrž o specifické prostředí, které každá firma ladí se svými potřebami.“ Podobného názoru je i Linda. Ta za ideální recepci považuje takovou, která je dobře zónovaná: „Nejlépe na plně obsluhovanou a samoobslužnou část. Také jsem všemi deseti pro to, aby se logicky a smysluplně využívaly technologie tam, kde mohou nahradit opakující se úkony. Recepční pak získají více času na svou práci, která spočívá především v komunikaci s příchozími.“ Co se týče designu recepcí, oba porotci říkají, že nyní jsou největším trendem přírodní a pokud možno lokální materiály. Nemělo by se prý ale zapomínat ani na udržitelnost.

Největší designové prohřešky recepcí

Když se podíváme na odvrácenou stranu ergonomie a designu recepcí, Linda vysvětluje, že největším kamenem úrazu v jejich navrhování je právě špatné zónování: „Pak se může na jednom místě tvořit hlouček lidí, kteří recepčním brání ve výhledu na vchod a v tom, aby měli celkový přehled o dění na recepci. Přitom recepční jsou právě těmi, kdo by o dění ve firmě měli vědět první poslední.“ Karel za největší chybu zase považuje nesprávné osvětlení. „Nejčastěji si všímám, že je prostor firemních recepcí málo nasvícený, jindy přesvícený ostrým, až oslňujícím světlem nebo je nevhodně zvolená jeho chromatičnost. Dále mě zaráží chybně rozmístěný nábytek nebo nedostatečné využití volného prostoru.“


Jak budou přihlášené recepce hodnoceny

Při hodnocení recepcí nominovaných do kategorie Recepce roku 2022 – design bude Linda řešit, zda jejich design navazuje na koncepci budovy, ve které se nacházejí, a jestli jejich vizuální stránka vystihuje hodnoty, vize a myšlenky dané společnosti. Karel si navíc bude všímat zvolených materiálů a provedení recepčních pultů, které prostorům recepcí dominují.

Pokud vaše firemní recepce alespoň částečně splňuje měřítka ideální recepce a může se pyšnit přírodními materiály i prvky udržitelnosti, určitě ji do kategorie Recepce roku 2022 – design, a to zcela zdarma, přihlaste.

19 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše