• RNV

Víme, jak vybrat ideální kávu pro firemní recepce

Pražská pražírna kávy Candycane coffee, jež je partnerem prvního ročníku soutěže Recepce roku, vznikla před čtyřmi lety, aby nabídku káv prodávaných v Evropě rozšířila o stále populárnější sezonní výběrové kávy se sladkým chuťovým profilem. Tato pražírna navíc pro kavárny a společnosti zajišťuje kávový program. Jaroslav Slámečka, jeden z jejích zakladatelů, si s námi povídal o aktuálních trendech ve světě kávy a dále nám poradil, jak vybrat kávu vhodnou k servírování ve firmách.



Proč jste se v Candycane coffee rozhodli produkovat kávu praženou dosladka?

V pražení kávy existují tři směry. Prvním z nich je italský, který kávě propůjčuje intenzivní nahořklou a zemitou chuť. Druhým pak severský, což jsou světlé nakyslé kávy s náznakem sena a citronu, které produkují hlavně Norsko a Švédsko. No a sladké pražení kávy je směr britský, dalo by se říci středový. Náš názor je, že stejně jako víno nebo čokoláda má i káva mít svůj charakter odpovídající plantáži či oblasti, ze které pochází, a zároveň by měla být dostatečně upražená, aby cukry, které káva obsahuje, zkaramelizovaly. Nám tento směr přišel nejzajímavější, a proto jsme se na něj zaměřili.


Kolik členů tým Candycane coffee vlastně má?

Já mám na starosti hlavně konzultace, školení a přednášky. Zároveň točím edukativní videa v rámci našeho kanálu na YouTube a podcastu. Pražení kávy zajišťuje Ondřej Štoksa, který v soutěži Barista roku 2016 získal titul druhého vicemistra České republiky, a jeho pravou rukou je druhý pražič Zdeněk Hýbl, jenž v roce 2019 vyhrál mistrovství baristů ČR. Jan Hrňa, který se umístil jako čtvrtý v soutěži Barista roku 2016, řeší vše spojené s výběrem a nákupem zeleného kávového zrna a posledním členem týmu je pak Adam Gaszczyk, který se Zdeňkem vybudoval ještě před tím, než vznikla naše pražírna, jednu z oceňovaných kaváren onesip coffee a u nás dostal na starost ekonomickou stránku věci.


Řekl byste, že je pro firemní recepce lepší používat zrnkovou kávu, nebo kapsle?

Kapsle mají skvělý marketing, jenže často obsahují přepraženou kávu, o které nedohledáte informace o původu. Podobným příkladem je zrnková káva zpracovaná velkými pražírnami, které sice disponují dokonalými technologiemi a metodikou, ale nemohou přímo reagovat na aktuální stav kávy, která jim do pražírny přijde. Čím větší pražírna je, tím má větší spotřebu kávy, a tak často najednou praží kávu z různých oblastí a různých stupňů kvality, u kterých není možné vysledovat, odkud pocházejí. Zároveň tyto pražírny potřebují získat univerzální chuť, a tak nereagují na charakter chuti kávy. Místo toho vytvářejí uniformní směsi. Za ideální stav na recepcích lze tedy s ohledem na kvalitu výsledné kávy považovat, když disponují vlastním kávovarem s mlýnkem, do kterého kupují kvalitní zrnkovou kávu, anebo si nechávají hotovou kávu donášet z nedaleké kavárny. Tam je ale třeba se stejně jako u kapslí zamyslet nad finanční stránkou věci.


Byli jste v Candycane coffee už na začátku rozhodnuti, že budete zajišťovat přísun kvalitní kávy nejen